
African Review Vol. 41, No. 2, 2014: 222-259 

 

“Are you the white man from Steadman?! Your work is very good!”1  
A Reply to Thomas P. Wolf 

 
 
 

Alexander B. Makulilo 
 
 
Abstract 
 

Opinion polls during the Kenya’s 2013 general elections were highly 
disputed by academics, politicians and the general public that they were 
biased. This was despite the enactment of the Publication of Electoral 
Opinion Polls Act No. 39 of 2012 which meant to regulate standards by 
pollsters. Related to the above, I interrogated the polling industry focusing 
on the Ipsos Synovate. I noted that sampling, question design, and 
reporting were flawed. As a reaction, Thomas Wolf insists that Ipsos’ polls 
have always been scientific and error-free. It is not surprising that Wolf 
cobbles falsehood and forces it down on the reader in the most unpalatable 
style with jumbled phrases and incongruent expressions that even affront 
research. His claims are incoherent and not evidence based. Unfortunately, 
while his response does nothing to dispel these criticisms, it multiplies the 
problems that my article raises.  
 
 

Introduction 
In November 2013 I published an article titled “Poll-pollution”?: The politics of 
numbers in the 2013 elections in Kenya.”2 This work evaluates the polling 
industry in Kenya particularly the Ipsos Synovate. Since this article is at the 
centre of my current exchanges with Thomas Wolf, it is imperative that our 
readers revisit it in order to follow the thrust of this debate in its context. 
Notwithstanding the criticism against it, the “Poll-pollution” has been a 
breakthrough in interrogating opinion polls in Kenya at least from a 
scholarly point of view. It examines the polling industry focusing on 
sampling, question design and reporting. Prior to that, there were scant 
scholarly works that assessed and revealed the problems of pre-election polls 
in Kenya. Instead, polls were simply criticised on newspapers. In spite of  the 
enactment of  the Publication of Electoral Opinion Polls Act No. 39 of 2012 in 

                                        
Senior Lecturer, Department of Political Science and Public Administration, 
University of Dar es Salaam, E-mail: makulilo76@yahoo.co.uk   

mailto:makulilo76@yahoo.co.uk


A Reply to Thomas Wolf 

223 

 

Kenya which sets requirements for  evaluating polls and subsequently a 
penalty to pollsters in case they do not abide by the set standards, there has 
not been any scrutiny to assess polls. The “Poll-pollution” was therefore 
motivated to engage pollsters in order to improve the industry for the sake of 
democracy. As a reaction to my original article, Wolf maintains that it is full 
of omissions, falsehood and errors. I have carefully considered his rebuttal 
only to find out that it does not say much about the technical questions 
raised; instead he insists that Synovate’s polls were scientific and free from 
errors. Since Wolf is a consultant of these polls through the Ipsos, no wonder 
he has dual roles of defending his “job” and the Ipsos. Yet, his reaction 
further questions himself on whether he really possesses the basic skills and 
training on research methodology. In this article, I therefore respond to some 
of his questions which have been raised, illustrating his limited expertise in 
the area of research methodology. 
 
Wolf’s Framework of Thought 
In order to understand Wolf’s rebuttal there is a pressing need to locate it 
within his framework of analysis. Though Wolf has not stated it overtly, his 
conversation with an attendant at a petrol station in Nairobi on 10 February 
2009 reveals this framework. Table 1 reproduces their conversation in which 
an “evaluator” of Ipsos’ works “a petrol station attendant” is represented by 
“A” and Thomas Wolf by “Q.”  
 
Table 1: Conversation between Thomas Wolf and a Petrol Station 
attendant 

A: Are you the white man from Steadman?! Your work is very good! 

Q: Yes I am. But why do you say that? 

A: I think you must be very close to God! 

Q: Why do you say that? 

A: Because you tell us Kenyans something, and then we find out it is true! 

Q: I don’t think that’s because we’re close to God; it’s only because we’re 
close to Kenyans, because whatever we say, we find that out from Kenyans. 

Source: Wolf (2009: 293) 
 
The above text is instructive in three aspects. One is that it presents an old 
colonial mentality of a subject towards a colonial master. It seems to me that 
the colonial master presents a superior mind of knowledge. As can be seen, 
the “white man from Steadman” does not refute the glorification of colour in 
which during the heydays of colonial rule it was pyramidal in nature. At the 



A. B. Makulilo 

224 

 

apex there were Europeans, followed by Asians at the middle and the 
Africans at the base reflecting inferior beings. The “Whiteman” in this text 
therefore presents the best reasoned mind and whatever comes from him is 
unquestionable. It is for that reason the “Whiteman” was thought to be 
“close to God”. Fanon (1986:36) puts that “From black to white is the course 
of mutation. One is white as one is rich, as one is beautiful, as one is 
intelligent.” Wolf does not seem to reject this mentality.  Indeed, he is 
“intelligent.”His rebuttal which I am about to engage is entirely founded on 
this framework of thinking that the “Whiteman from Steadman” knows 
everything. Is this true? In his seminal work “Being White, Being Good” 
Applebaum (2010:39) asks three fundamental questions: “What do white 
people know; what do they not know; and how can they know?” This article 
reveals the ignorance of Wolf on scientific research and his attempt to 
deceive his audience. By so doing, it challenges Wolf’s dominant view that 
the “Whiteman from Steadman” knows everything. 
 
The second aspect is that Wolf is only looking forward to hear “Your work is 
very good!” This is not a surprise to me. In his rebuttal, Wolf presents himself 
as a “former academic” i.e. a Lecturer at the Department of Government, 
University of Nairobi, 1988-94.  Universities are known as cites for debates 
and science. Hence, it is the culture of academic institutions and academics to 
get criticisms of their works. This implies that they are used to reviews, 
evaluation and assessments of their works. I am happy to hear that Wolf calls 
himself a “former academic” which is indeed true. This is so because he 
ceased to be an academic in 1994 and shifted to business. As such, he is 
nowadays business-oriented. It is a well-known fact that in a business, a 
seller always struggles to market his products for profit maximization. Yet, 
since some sellers are not trustworthy and would like to distort the market 
by selling defective products, different governments in the world have 
introduced laws, bureaus of standards as well as fair competition institutions 
to regulate business. The introduction of the Publication of Electoral Opinion 
Polls Act No. 39 of 2012 in Kenya was a specific attempt by the government 
to ensure quality control of polls. As we shall see later, Wolf sells his labour 
to the Ipsos as a consultant. This means that he will use every means possible 
to defend his products even though they lack quality. As one reads his 
rebuttal, Wolf does not want to hear anything related to weaknesses of his 
polls. It is important for readers to note that I am not responding to an 
academician but rather to a “former academic” who is now a typical 
“businessman” in which “profit” is his underlying principle. 



A Reply to Thomas Wolf 

225 

 

Notwithstanding, his current designation, I hope this time around he may 
learn something from my reply. 
 
The third aspect from the above text is that the “Whiteman from Steadman” 
does not state the method by which his findings are based. He simply tells 
the “evaluator” that whatever they say is obtained from Kenyans. In that 
manner, he shies away from “science” which in his rebuttal he claims to be 
an “expert” and a “former academic.” The big emphasis here is the “context” 
from which his findings are derived i.e. the Kenyans. Unfortunately, in his 
rebuttal, as I shall explain in due course, he dismisses this fact saying that it 
is tangential. Therefore, one wonders whether Wolf is a “fortune teller” or an 
analyst. This article addresses most of the issues raised by Wolf. In order to 
bring forward a fruitful debate, my approach is to sub-divide this article into 
four broad sections. They include the title, framework for analysis, 
methodology and specific issues of concern by Wolf. In most cases, my 
evidence is drawn from the Ipsos’ polls posted on its website. 
 
Title: What is at Stake? 
Wolf criticizes about four separate issues with regard to the title of my 
article: that I did not acknowledge copying his sub-title “poll-ution 
2009:290;” that the article was restricted to only a single survey “research” 
company Ipsos with the aim of undermining its credibility; that the title of 
the article is at variant with the content i.e. it says nothing about the “actual 
politics of this election”; and that there is no evidence that I attempted to 
conduct interviews with political actors or media professionals or executives 
who published/broadcast/sponsored/interpreted many of them. In order to 
do justice I address each issue separately. 
 
“Poll-pollution”: a copyright of Wolf or a “bizarre yin-yang”? 
Wolf alleges that he is the holder of copyright of a phrase “poll-pollution” in 
his work titled “’Poll poison’?: Politicians and polling in the 2007 Kenya election” 
and that I used it in my article without acknowledgement. This is absolutely 
nonsense, falsehood, academic bankruptcy and “pollution” to say the least.  I 
have to state that Wolf’s sub-title (see Wolf, 2009: 290) simply reads “Poll-
ution” while mine is “poll-pollution.” The two phrases are not the same in 
terms of both wordings and meaning. I coined “poll-pollution” to describe 
polls which are sub-standard in terms of their scientific methodology and 
output. The source of poor quality of such polls is either by default or design. 
A typical example of such polls includes those conducted by the Synovate 
which were the subject matter in my original article. Thus, Wolf’s “poll-



A. B. Makulilo 

226 

 

ution” was not in any case geared to question the quality of the polling 
industry in Kenya which is his job and his means of survival. That is how 
Thomas Wolf has always been. For example, he was one of those who were 
bitter with the introduction of the regulatory law on polls i.e. the Publication 
of Electoral Opinion Polls Act No. 39 of 2012 which meant to oversee the 
quality of the polling industry. He thought that the law could limit him 
deceiving Kenyans and thereby jeopardising his means of earning his bread 
and butter.  
 
Yet, on another note, legally a title or sub-title (of a book, article, poem, etc) 
such as “pollution” or “poll-ution” is not a copyrightable work. This is a well 
settled position of law around the world. For example in the US case of Glaser 
v. St. Elmo, C.C., 175 F. 276 the court held “The chief similarity between the 
two works is identity of title, but it is well settled that the copyright of a book 
or play does not give the copyright owner the exclusive right to the use of the 
title.” This is similar to the UK case of Dicks v. Yates (1881), 18 Ch. D. 76 
where the court ruled that “as a rule a title does not involve literary 
composition, and is not sufficiently substantial to justify a claim to 
protection.” In UK a title may only be protected where it is an original 
creative work [see Weldon v. Dicks (1878), 10 Ch. D. 247]. In the present 
unfounded complaint by Wolf this is not the case though. This is simply 
because “pollution” is a term of art in disciplines like geography and 
environment and merely an English language vocabulary. It existed before 
Wolf’s article.  Thus, by picking it for his sub-title and certainly by separating 
“poll” from “ution” using a hyphen does not amount to originality and 
creativity worth to enjoy copyright protection. Wolf’s claim is totally 
misplaced as he was the one to acknowledge from geographers or writers of 
English dictionaries for the use of the term “poll-ution.” In any case, Wolf is 
ignorant of copyright laws and in this particular case the Kenyan Copyright 
Act of 2001 which does not recognise this kind of right. Initially, I thought 
that being “close to God” Wolf would be “genius” and understand easily the 
discourse of copyright law; to the contrary he is merely a man of deceptions. 
Indeed, he admitted himself that he is a “former academic.”  
 
Why Synovate? 
Wolf laments that I restricted myself to study a single survey “research” 
company namely Ipsos and almost say nothing about electoral politics. He 
further claims that my article “aims to undermine the credibility of the voter-
intention survey work of this one company (which also has a country-office 
in his own country, Tanzania), which in itself is quite distinct from his 



A Reply to Thomas Wolf 

227 

 

purported subject matter i.e. election politics” (Wolf, 2014: 201).  This is a 
strange concern by someone who claims to be a research expert. 
Methodologically, research may be conducted as a single case or a 
comparative study. In the former, Burnham et al (2008: 63) put that “case 
studies are an extremely popular form of research design and are widely 
used throughout the social sciences. Case studies enable researchers to focus 
on a single individual, group, community, event, policy area or institution, 
and study in-depth, perhaps over an extended period of time.” On the other 
hand, in comparative research the interest of a researcher is to find out 
variables which explain occurrences or non-occurrences of social phenomena 
in the cases under study. Shortly, it requires a big-N and generalisation is 
possible (Przeworski and Teune, 1970). My article selected Synovate for the 
study as a single case in order to understand the polling industry in Kenya. I 
stated clearly: 
 

The purpose of this article is therefore to evaluate opinion polls in 
Kenya in order to understand the extent to which they provide quality 
and accurate polling outcome. In order to allow an in-depth analysis, 
only one pollster, the Ipsos Synovate, is taken for that purpose. This 
choice is by no means random. However, it is based on the fact that the 
pollster is one of the oldest, the most popular and leading companies 
in Kenya. It is hoped that the observations made by this work will be 
useful to the entire polling industry in Kenya in the course of 
improving their working to assure scientific and credible polling 
outcomes for the benefit of democracy (Makulilo, 2013: 6).  

 
I further put that “Pre-election opinion polls, if conducted scientifically and 
impartially, are essential in projecting voting intentions of the electorate in a 
democratic polity” (Makulilo, 2013: 1). How can Wolf argue like a layman 
that I wrote my article to undermine Ipsos? It is also important to note that 
my choice did not mean that the rest of the pollsters were doing better. That 
is why I clearly highlighted the problems of polls in Kenya (see Makulilo, 
2013:5-6). Moreover, the fact that Kenya enacted the Publication of Electoral 
Opinion Polls Act No. 39 of 2012 is a testimony that there is a problem of 
polls including the ones conducted by the Ipsos. Being business oriented, 
Wolf is worried about marketing his defective products. Thanks to the “Poll-
pollution” which exposed the weaknesses of Ipsos’ polls.  To the contrary, he 
would have made good business had he been open minded to learn new 
approaches and skills of doing opinion polls.  
 



A. B. Makulilo 

228 

 

When is Politics “actual” and when is not? 
Wolf questions my article that it does not say anything about “actual 
politics” of the 2013 elections in Kenya. This query is unfounded, hollow and 
shallow. The fundamental question would then be: what is politics? And 
perhaps a funny question by Wolf: when is politics “actual”? While there is a 
well-established body of literature attempting to define politics (see for 
example Lasswell 1958; Duverger 1964; Almond 1966; Dahl 1970; Easton 
1969; Almond and Powell 1966; Nnoli 1986; Heywood 2000), I have never 
come across to such a description as when politics is “actual” or when it is 
not. Unfortunately, he failed to provide the attributes of his “actual politics.” 
Let me restate the title of my article: “Poll-“pollution”?: The politics of numbers 
in the 2013 elections in Kenya. The “politics of numbers” in my article simply 
means that some pollsters violate principles of science in conducting polls. 
Instead they manipulate scientific methods and poll results in favour of some 
political actors so that they could win elections. Hence, it is this which I refer 
to as politics as opposed to science. My article has comprehensively exposed 
flaws in conducting opinion polls by the Ipsos. In 2007, it was again the 
problem with Ipsos, formerly Steadman. For example, Kiage and Owino 
(2010: 263) noted: 
 

Other weaknesses observed was when Steadman unilaterally changed 
its polling methodology in an attempt to suit certain political groups. 
This happened midstream in the run up to the 2007 general elections 
when they argued that one method was favouring a certain political 
party, hence had to change its sampling strategy. Because opinion polls 
are so valuable in democracies, those who conduct and report them 
must be consistent, transparent and accurate. 

 
My article evaluated three specific issues: the sampling, question design, and 
reporting by the Ipsos. The idea was to assess the extent to which Ipsos 
abided by scientific principles as well as the Publication of Electoral Opinion 
Polls Act No. 39 of 2012. So which “actual politics” did Wolf want me to 
study? I find his concern forming a completely “new topic” in the discipline 
of Political Science into which he may wish to venture.  
 
Thinking in a box: Beyond Interviews? 
Wolf complains that my article was not informed by interviews from 
pollsters and politicians. He finds this as an omission. This point raises 
further doubts on whether Wolf really acquired the basic training of research 
methodology. Wolf must understand that there are many considerations as 



A Reply to Thomas Wolf 

229 

 

to the choice of methods of data collection. The most important ones include 
the purpose of the research, the ontological and epistemological questions, as 
well as the context of the study. I focused on evaluation of the polling 
industry specifically on sampling, question design, and reporting. The issue 
of my interest was to find out the extent to which Ipsos upheld the scientific 
standards in doing its polls particularly in the above mentioned areas of 
research. This kind of evaluation does not necessarily require interviews. In 
my view, a desk research was adequate to understand the quality of the 
polls. This is because the Publication of Electoral Opinion Polls Act No. 39 of 
2012 requires pollsters to publish all information related to the focus of my 
article i.e. sampling, question design, and reporting. Although one may tend 
to sympathise with Wolf’s suggestion that it would still be useful to 
interview Synovate “experts”, I was reluctant due to my past experience with 
the company in 2011 in Dar es Salaam. I sent my questionnaire to the firm 
but it was not filled. I called its staff several times it did not work. Finally I 
visited its office and its “experts” were not ready to respond to my questions. 
I was only able to obtain a press release which was essentially a defence of 
the firm of its “quality” polls against claims of poor standards from different 
stakeholders (Makulilo, 2013). Since Wolf is not reliable, documents could 
provide an appropriate source which makes it easier for people to access on 
Ipsos’ website for verification and evaluation. Moreover, newspapers were 
used to get the perception of some candidates for the 2013 elections. Most of 
them complained of the polling industry in Kenya including the Synovate.  
 
Yet, Wolf further laments that in my “Poll-pollution” I relied solely on 
newspapers as a source of information about the 2013 elections in Kenya. 
Again this is an unfounded claim. In the “Poll-pollution” I only cited about 3 
newspapers. My position is that few newspapers can be used where 
necessary despite their limitations especially on bias. Surprisingly, in his 
work titled “International Justice Vs. Public Opinion” which is about the 2013 
elections in Kenya, Wolf’s reference list contains sixty (60) newspapers and 
fifteen (15) published works. I am wondering, why does he complain about 
the use of newspapers in research and particularly in my article? Much as I 
am aware that newspapers have their own limitations, bias being one of 
them, can Wolf tell us the extent to which his piece is objective with about 
80% of newspapers as his references? In his rebuttal, Wolf has again cited 
newspapers just like what I have done. Thus, with about 80% of references in 
his “International Justice Vs. Public Opinion”, Wolf could be considered as a 
newspaper reporter and not an academician. He runs away from reading 
books and journal articles which is the core of an intellectual business. So it is 



A. B. Makulilo 

230 

 

erroneous to claim that newspapers formed the “only grounding” of my 
reality about the 2013 elections (Wolf, 2014: 201).   
 
Blowing his own Trumpet: IPSOS “smart” Record 
Wolf simplistically does a matching item exercise between the Ipsos polls 
and the official election results for the 2013 elections (Table 1) and what he 
calls the past records (2009-2013) in figure 1. Wolf starts by lamenting that 
my use of Ipsos final (February) 2013 survey was either incorrect or 
incomplete and therefore confusing. I do not know exactly why he made this 
regrettable statement: was it based on ignorance or was it simply raised as 
propaganda? Let me quote what I stated:  
 

In its 15 March 2013 Post-Election Analysis, Synovate made reference 
to its “final poll released on 22 February 2013” and claimed to have 
projected close to the electoral outcome. To be sure, Synovate projected 
the victory of 44.82% for Uhuru Kenyata while the actual IEBC results 
were 50.07%. This is a variance of 5.25% (higher than margin of error). 
For Raila Odinga it projected 44.36% against 43.31% of actual votes by 
the IEBC results, making a variance of -1.05% (within margin of error). 
For other presidential candidates, it projected within margin of error in 
comparison to the IEBC results (Makulilo, 2013: 22). 

 
Mr. “Former Academic Sir” how is the above paragraph different from what 
you presented in table 1 titled “IPSOS’ Final (February) Results vs. the Official 
Kenya 2013 Election Results”?  Or do you simply want to please your Master 
i.e. Synovate so as to secure your job? By the way, Wolf has given a good 
piece of advice that I was supposed to interview Ipsos, or politicians and 
himself in order to improve my article. But he makes the same mistake. I 
thought he would have sought some clarification from the author of “poll-
pollution” about its content. If Wolf does not understand this simple 
paragraph, is it possible to follow the “poll-pollution”? 
 
Yet, based on records in his both table 1 and figure 1, he insists that Ipsos’ 
polls are accurate, reliable and credible. This is doubtful. It has to be 
understood that one can still get it right in a matching item exercise; or it is 
possible to rig a poll and equalize the figures. The major concern of the “poll-
pollution” is the process i.e. how polls are conducted. Hence the focus was on 
sampling, question design and reporting. Wolf has to tell his audience more 
about the process than the results of the polls. That is the basis of science. 
 



A Reply to Thomas Wolf 

231 

 

On another account, Wolf has been so selective in bringing out what he calls 
“past records.” Since Ipsos is one and that it is found in several countries 
worldwide, it was imperative that Wolf gives the trends on different places. 
For example, in the 2010 general elections in Tanzania, Ipsos projected voter 
turnout of 83% but the actual rate was 42%. Yet, while it projected the 
president of the United Republic of Tanzania (URT) to get 63%, Jakaya 
Mrisho Kikwete of Chama Cha Mapinduzi (CCM) obtained 61%. As I noted 
elsewhere (Makulilo, 2012) the sample was only taken from Tanzania 
Mainland hence ignoring the Zanzibar part of the URT. Wolf, knowing this 
fact quite well, shies away from reporting this “good” past record. The point 
I raised in the “Poll-pollution” was that matching opinion poll results and 
final electoral votes is not so important since even “sangomas” i.e. fortune 
tellers may apparently do that. The issue is the scientific process which leads 
to the final poll results.  
 
Wolf’s Methodology: The “last Kicks of a Dying Horse!” 
Let me start by commenting on both tables 3 and 4. First of all, Wolf admits 
that the source of my information was Ipsos’ Website (Wolf, 2014: 205). This 
is quite right. In Kenya, the Publication of Electoral Opinion Polls Act No. 39 
of 2012 regulates the publication of results of an electoral opinion poll during 
an electoral period. Ipsos which conducted and subsequently published poll 
results had to abide by this law. I have to mention that my article was also 
informed by Ipsos’ polls which were published on its Website up to 15 March 
2013. In Wolf’s rebuttal, table 3 therefore provides information on dates for 
polls which were conducted and released in February 2013. On the other 
hand, table 4 includes those polls which were conducted in January and 
February 2013. I have to confirm that I used all these polls (for example, see 
Makulilo, 2013: 17-8) except the ones which were released on 28 January and 
4 February 2013. These were not published on the Ipsos’ website. I also 
revisited the company’s website on 20 September 2014 and they were not yet 
published. Wolf might have “cooked” the two polls as an afterthought to 
argue his own case. Nonetheless, it has not helped him at all.  
 
In my original article I stated that “since the official nomination was over on 
18 January 2013, Synovate conducted only four (4) polls in February 2013. 
Interestingly, all polls were conducted in a period of hardly a week’s time. 
This in itself is an anomaly” (Makulilo, 2013: 15).  My question was based on 
the interval a poll can be undertaken. I used the Gallup Company to argue 
my case i.e. it conducts 2-3 nationwide polls in a month. This was the 
question. Wolf has refrained from commenting on my point. It is also 



A. B. Makulilo 

232 

 

interesting to note that in its poll conducted between 10 and 16 November 
2012 and released on 20 November 2012 Ipsos made a position with regard to 
“regular polling.” The company stated “Ipsos Synovate’s commitment is that 
we will continue providing opinion poll results every 4-6 weeks in the run 
up to the election.”3 However, as he tries to defend himself as to why Ipsos 
published one poll in separate dates, Wolf states “But the reasons why the 22 
February survey included a section on the (first) presidential debate should 
be applauded, not criticized…asking such questions after a substantial 
period of time had elapsed, would together improve the reliability of the 
results obtained as compared with the initial, ‘day-after’ (as noted, CATI) 
poll” (Wolf, 2014: 206). Wolf himself insists that “a substantial period of 
time” is important between one poll and another for improving reliability of 
results and for comparison purposes. Moreover, he stresses the importance 
of time to allow voters follow campaign issues and make up their choices. 
Likewise, it allows candidates to mobilise voters (Wolf, 2009: 289). One 
wonders, why did Ipsos and their expert “Mr. Former Academic” reject to 
allow “a substantial period of time” among its polls in February 2013 where 
only “four” polls were conducted in a week’s time? It is this which I termed 
Ipsos as a “weather forecaster” (Makulilo, 2013: 1). 
 
Besides, Wolf posits that “the other CATI poll, released on 13 February, was 
based on the first of two presidential debates (involving all eight candidates).  
The sampling universe was (as noted above) limited to those contacted who 
claimed to have ‘followed’ the debate, whether on radio or television.  Its 
results are thus not at all comparable to any of the other polls in this (or in the 
author’s) table (and should thus have never been included in his Table, 
though perhaps mentioned separately)” (see Wolf, 2014: 206). I fail to 
understand the memory capacity of the “former academic.” Wolf states that 
he published one poll into separate dates in order to achieve “reliability” and 
“comparison” (Wolf, 2014: 206). Surprisingly, he defeats his own position by 
stating that comparison of the CATI poll of 13 February 2013 to other polls 
was not possible at all.  What I find funny about Wolf is the fact that he 
provides advice which he himself does not want to follow, that is, CATI poll 
of 13 February 2013 “should thus have never been included in his Table, 
though perhaps mentioned separately” (Wolf, 2014: 206). While Wolf 
criticizes my inclusion of CATI poll of 13 February 2013 in table 3, he has 
four CATI polls of 21 and 28 January 2013 as well as 4 and 13 February 2013 
in his table 4. Unlike Wolf, what I wanted to capture was not the type of 
methodology used namely face-to-face household or CATI, but rather how 
many polls were conducted in a week’s time. So, his criticism is unfounded. 



A Reply to Thomas Wolf 

233 

 

I was similarly shocked to hear from Wolf that Synovate reported some 
research findings in “pieces.” Is this practice proper? Had it been a 
newspaper, it could be right. Normally, in a newspaper, it is stated in 
advance that the story will continue in the following issues. In the case of 
Synovate it was not. One, it is the requirement of the Publication of Electoral 
Opinion Polls Act No. 39 of 2012 in Kenya to report the findings of a poll as a 
whole and not otherwise. The content of the report is well prescribed by the 
law. So, why did Synovate decide to cut the findings into pieces like meat? 
Very strange, the firm did not state in the first place that what were released 
were only partial findings. The same practice happened in the 2010 elections 
in Tanzania where the firm failed to appreciate that Tanzania is a United 
Republic and that one cannot project the intention of voters on the President 
of the United Republic by sampling from Tanzania Mainland alone. Wolf 
does not want to admit this omission.  
 
On the contrary, Wolf has shifted the debate “that I do not understand the 
differences between CATI and face-to-face” methodology. He states “Much 
of his apparent confusion about the results of the surveys stems from his 
failure to identify the contrasting methodologies associated with each one:  
face-to-face/household surveys, as opposed to CATI (mobile phone) ones” 
(Wolf, 2014: 204). Face-to-face and CATI (mobile phones) survey constitute 
very elementary knowledge about research. I covered them quite well in the 
“Poll-pollution” (see Makulilo, 2013:10-11). How can a “mature” and “former 
academic” pick lines selectively? He may also wish to read my other piece 
titled “The Dark Side of Opinion Polls in Tanzania 1992-2010” (Makulilo, 2011). 
 
IPSOS’ surveys: the end justifies the means? 
In my article I noted that in 13 February 2013 poll, Ipsos sampled 51% 
females and 49% males. This gender proportionality changed in the 18 
February 2013 with 54% females and 46% males, a difference of 8%. In the 22 
February poll Ipsos reversed the proportionality when it sampled 46% 
females and 54% males. I raised a question as to how arbitrary Synovate had 
been in sampling. There were no explanations for this change. Taking into 
account that all the February polls were just carried out within a week’s time, 
it raises doubt as to how and why Synovate kept on changing this gender 
proportionality. I questioned whether or not the Synovate was really aware 
of the context within which it operated. We know that sampling benchmark 
(the universe) should either be population census or registered voters. Yet, in 
Kenya, population is distributed in such a way that women constitute the 
majority i.e.19, 408,031 (equivalent to 50.3%) out of the total population of 



A. B. Makulilo 

234 

 

38,588,611. In contrast, men constitute 19,180, 580 (equivalent to 49.7%) of the 
total population (Republic of Kenya, 2009). On the other hand, the total 
number of registered voters stood at 12,469,408 in 2009. The proportionality 
of this figure by gender shows that males were 6,390,373 (equivalent to 
51.2%) and females 6,079,035 (equivalent to 48.8%).4      
 
In his rebuttal Wolf states that: 
 

Finally, regarding the ‘shifting’ gender balance shown on several of 
these survey media-releases, the author is correct to note that “women 
are slightly the majority population in Kenya” (p. 20).  However, he 
fails to recognize that the gender distribution we obtained in our final 
survey (54% male) is probably a more accurate reflection of the 
electoral reality, given what is known about the higher rate of voter 
registration/voter turnout among men (in Kenya, at least; for example, 
in Ipsos’ June, 2013/post-election survey, 4% more men than women 
reported having voted in the election).  Prior to that, whatever gender 
ratio was obtained in terms of respondent-capture, the raw data were 
weighted to bring them into line with the 51%-49% female/male ratio 
known to be the (census) reality.    

 
The question which he avoids to answer is what was the basis of his sample? 
However, to Wolf, as he states in the above paragraph, he was not sure if 
Ipsos’ samples were drawn from population census, registered voters or 
voter turnout as was determined by Ipsos’ opinion poll of June 2013. I have 
read the Ipsos’ June 2013 survey report (the survey that was conducted 
between 23 and 30 June 2013) and there is no data or question related to voter 
turnout. Yet, we know that gender is predetermined in sampling and in any 
case cannot be fixed or rather verified using the June 2013 survey (the survey 
which was about three months after the 4 March 2013 general elections). This 
is akin to putting the cart before the horse and expecting it to pull it. 
 
If Wolf states that “gender distribution we obtained in our final survey (54% 
male) is probably a more accurate reflection of the electoral reality” does it 
mean that prior to the 22 Feb 2013 poll (i.e. what Wolf refers to as the final 
poll), all samples did not capture the “accurate reflection of the electoral 
reality” in Kenya? I revisited a couple of Ipsos’ polls from January to 
February 2013 in order to expose how Wolf is trying to deceive the readers 
on this matter. As can be seen, table 2 indicates that all January and February 
2013 polls were drawn from the registered voters as opposed to the “census” 



A Reply to Thomas Wolf 

235 

 

reality. Hence, by sampling 51% females against 49% males, Ipsos was 
indeed contrary to what Wolf calls “electoral reality”. This is because men 
are slightly the majority in the IEBC register. Yet, the 18 February 2013 poll 
brings more confusion as Ipsos sampled 54% females and 46% males from 
the universe of registered voters. How can Wolf react to this gross error? 
Even the gap between the proportionality of males and females in the last 
poll (in February 2013 before the general elections) which according to Wolf 
sampled 54% males against 46% females is not a true reflection of voters 
registered in the IEBC i.e. 51.2% males against 48.8% females. That being 
said, I still maintain that Wolf does not possess the basic skills of research.  
 
Table 2: Sampling by Gender 
Poll release 

date 
M F Universe 

21 Jan 2013 49% 51% Claimed registered voters likely to 
vote/adults, aged 18+ living in rural and 
urban areas 

25 Jan 49% 51% Kenyan adults, aged 18+ living in urban and 
rural areas; to the contrary, the sample was 
drawn from registered voters (see page 5 of 
the Ipsos’ report)5 

13 Feb 2013 49% 51% Claimed registered voters intending to vote 
who watched or listened to the presidential 
debate living in urban and rural areas in 
Kenya 

18 Feb 2013 46% 54% Claimed registered voters likely to 
vote/adults, aged 18+ living in rural and 
urban areas 

22 Feb 2013 54% 46% Claimed registered voters living in urban 
and rural areas in Kenya according to IEBC 
data 

Source: Ipsos January and February 2013 Polls. 
 
Yet, Wolf ignorantly asks “do men and women vote differently” at least in 
Kenya or Tanzania? I am not sure if this “former academic” has really up 
dated his memory by reading new literature on electoral politics. There is 
abundant literature which suggests that they do vote differently (Seltzer, et. 
al. 1997; Dolan, 2004; Black and Lynda, 2004). Likewise in Tanzania, there are 
studies and literature which suggest that men and women vote differently 
(Meena 2003; Mgasa, 2011; TCD, 2013; TGNP and LHRC, 2014). Without a 



A. B. Makulilo 

236 

 

survey of literature on voting behaviour from a gender perspective, Wolf 
simply finds the gender dimension in voting as “trivial irrelevance.” If that is 
the case, why did he include it in his “sample structure statistics”? Worse 
still, there is nowhere in Ipsos’ polls Wolf does a cross-tabulation of a gender 
variable to appreciate the variability of voting behaviour in Kenya. I suspect 
that his position is informed by patriarchal domination whose roots are 
founded in “Wolf’s framework of thought” I discussed earlier in this article. 
My advice to Wolf is that he has to read beyond his unreliable opinion polls. 
 
Related to the above is the issue of a sample size. I cast doubt on the 
authenticity of samples by the Synovate in the “poll-pollution” (see Makulilo, 
2013: 19) that it seems “Synovate simply picked the size of its samples 
arbitrarily.” For example, in the 25 January 2013 poll, the pollster sampled 
5,895 registered voters from 28 counties. Interestingly, it admitted that “the 
sample was not large enough to generate statistical validity for enough 
counties to ensure the 25% and > requirement in at least half of the 47 
counties has been met.”6 The question which I found problematic was the 
size of the sample and the issue of making inferences. If Synovate considered 
this sample to be small, why then did it sample only 2,500 respondents in 35 
counties in its 18 February 2013 poll and did not complain about generating 
statistical validity? I have to add that what I found strange was the fact that 
such 35 counties were not even mentioned by names in the polling report. 
The serious fault appeared in the 24 February 2013 poll which stated the 
sample size of 5,971 of registered voters but did not state whether these were 
drawn from counties or regions. Again, the 13 February 2013 poll had the 
sample size of only 1,074 of registered voters drawn from the eight regions of 
Kenya representing the total number of registered voters of 14,337,399. What 
I specifically raised about the sample size is: what informed the variation of 
sample sizes over time? And whether or not with such variation of samples it 
is possible to capture trends and comparisons. Wolf asks questions for 
himself since I didn’t question the “right size” of a sample.  
 
Similarly, I questioned the unit of analysis in the Ipsos’ polls. While some 
polls based on counties, others focused on provinces as their unit of analysis. 
For example the 13 February 2013 poll was based on provinces as its unit of 
analysis. In contrast the 18 and 22 February 2013 polls were premised on 
counties. Still, other polls like that of 24 February 2013 did not show even the 
unit of analysis. Surprisingly, Synovate used the findings from these 
different polls to do a comparative observation. Related to that, the 
demographic profiles were problematic across polls. In some polls, like that 



A Reply to Thomas Wolf 

237 

 

of 24 February, 2013 such a profile was not found. This makes it difficult to 
ascertain in the first place whether the poll was authentic.  
 
Contrary to what I queried about the sample sizes and their respective unit of 
analysis, Wolf has introduced a new topic concerning representativeness of 
Ipsos’ sampling frames. Interestingly, instead of telling his readers what 
Ipsos does in sampling, he has simply stated that Ipsos’ methodology “is 
exactly the same as employed in the Afrobarometer surveys” (Wolf, 2014: 
208). This is not true at all. Afrobarometer does not conduct opinion polls in 
the first place. It has to be stated that Afrobarometer surveys are conducted 
in 35 African countries and are repeated on a regular cycle using a standard 
set of questions. This allows for a systematic comparison of countries. Results 
are shared with decision makers, policy advocates, civic educators, 
journalists, researchers, donors and investors, as well as average Africans 
who wish to become more informed and active citizens.7 Samples are 
designed to generate a sample that is a representative cross-section of all 
citizens of voting age in a given country. However, as a standard practice, 
Afrobarometer excludes people living in institutionalized settings, such as 
students in dormitories, patients in hospitals, and persons in prisons or 
nursing homes.  In addition, it occasionally excludes people living in areas 
determined to be inaccessible due to conflict or insecurity. Any such 
exclusion is stated in the Technical Information Report that accompanies 
each data set.8 Furthermore, Afrobarometer normally states limitations of its 
surveys. For example, in the Afrobarometer working paper No. 33 of 2004 
titled “A New Dawn? Popular optimism in Kenya after the transition” in 
which Thomas Wolf was one of the research team behind this survey, the 
constraints of this survey were clearly stated from page 6 to 7. This is quite 
different from Ipsos which claims its polls to be scientific and free from 
errors. 
 
Hence, Wolf’s claim that I do not understand sampling is baseless. I would 
like to invite him to read the “poll-pollution” under the sub-heading 
“framework for analysis” where I treat several variables that may undermine 
the quality of a poll. The first factor I considered in that section was 
sampling. I covered almost all topics related to sampling: representativeness, 
inference, bias, generalization, and sample size. He may as well wish to 
consult my other work on polls of which he is quite aware as he was able to 
cite it (Makulilo, 2012). I also made a clear statement that “occasionally, with 
a defective sample, a pollster can happen to project close to the actual reality” 
(Makulilo, 2013:8). 



A. B. Makulilo 

238 

 

Moreover, Wolf posits that my article entails serious omissions and factual 
errors with regard to US polls particularly in predicting Truman’s victory 
over Dewey in 1948 and Obama in 2008. I stated “the most spectacular failure 
by pollsters to project electoral outcomes was in 1948 when they considered 
that the Republican Thomas Dewey would beat the incumbent Democratic 
president Harry Truman. More recently, polls got it wrong in the 2008 
election when they predicted that Barack Obama would defeat Hillary 
Clinton in the New Hampshire Democratic primary” (Walker, 2006; Biemer, 
2010; Hillygus, 2011; Young, 1966; Crespi, 1988; Jackman, 2005). I went 
further to show poll failures in Zambia, Kenya, Tanzania and Zanzibar. This 
was just an over view on some poll failures worldwide and it formed the 
introductory part of my article (Makulilo, 2013:1-6).  Then, using the sub-title 
“framework for analysis” (Makulilo 2013: 6-11), I surveyed general factors 
which are likely to undermine the accuracy of polls. These include: failure to 
sample scientifically; question design; the context from which a sample is 
drawn; honest of answers by respondents of which pollsters have no control 
over; expertise of a pollster; poll timing; and voter turnout [note that Wolf 
has called these factors as tangential issues and irrelevant (Wolf, 2014: 208)]. 
As one can note, these include both those, which pollsters have control over 
and those which they do not. My approach was that since my article was a 
case study, I thought it would be important to do a quick survey of polls 
elsewhere before conducting an in-depth study of the Ipsos. Wolf admits that 
US pollsters I cited really failed. He gave one reason that the pollsters in the 
US did not employ scientific random sampling of the voting population. This 
is indeed one of the possible reasons my article discussed. It was surely the 
first possible explanation for poll failure. I have to say that it could be 
improper for me to detail failures of all examples of pollsters I listed in the 
US and Africa since this was a single case study. So, I thank Wolf for 
elaborating my point a bit more. I hope readers will now understand better 
that failures by pollsters may be due to poor expertise or factors beyond 
them. 
 
Wolf also challenges the idea of “unique methodologies” (Wolf, 2014: 208). I 
guess he did not understand this point. I simply meant that not all types of 
research will use the same methodologies. Each one has its own specific 
methodology depending on time and space. Atieno-Odhiambo (as quoted in 
Wolf 2009: 282) notes:- 
 

In considering them, however, it is necessary to note the particular 
context of the 2007 election, starting with the fact that it was the 



A Reply to Thomas Wolf 

239 

 

country’s most competitive contest by far. In contrast to the 1992 and 
1997 elections, for example, there were only two main candidates, 
representing the most deeply rooted divide in Kenyan public life: that 
between the Kikuyu and the Luo. 

 
Again, Wolf has questioned my statement “Normally, pollsters refrain from 
admitting limitations of their methodology and polling outcome” (Makulilo, 
2013: 2). Wolf has taken this statement selectively. I went further stating that 
“In most cases they do not even state the non-probability sampling factors 
and the extent to which they affect the quality of the polling outcome.” I have 
to admit that I did not have a data base as a justification to my position. But 
my statement was founded on the statement that “But the truth is that most 
of today’s polls claiming to measure the public’s preferences on policy 
matters or presidential candidates produce distorted and even false readings 
of public opinion that damage the democratic process”(Moore, 2008:102). In 
turn, pollsters have always defended their “science”. While occasionally such 
defence has been legitimate, in most cases, it is extremely weak (Makulilo, 
2013). Based on that, I gave several examples of such pollsters in Tanzania, 
Zambia, Kenya, US and Zanzibar. Let me restate one specific example from 
Tanzania.  
 
To be sure, the Synovate, for example was spotted in the 2010 elections in 
Tanzania. The pollster demonstrated a very poor understanding of the 
political system in Tanzania thereby culminating into a disaster. While 
Tanzania is a United Republic made of Tanzania Mainland (then 
Tanganyika) and Zanzibar, the pollster proceeded to sample only from 
Tanzania Mainland and projected for the post of the president of the United 
Republic. Similarly, it projected a voter turnout of 83% which was very far 
from the actual low voter turnout of 42.8% (Synovate, 2010; NEC, 2011). 
Despite some of the cited fault-lines, Synovate without any regret insisted 
that its findings were scientific. To be precise it stated: 
 

As a company we are not affiliated to any political organisation and 
have no partisan interests in the politics. This company has its own 
procedures of engaging the Media. Our work, process and procedure 
are open to scrutiny and we invite any interested people/institutions to 
audit our work. This company is ISO 90012000 certified and we 
endeavour to maintain these standards in all operations. Our Opinion 
Polls are a professional undertaking that must meet these very high 
internationally acceptable standards.9 



A. B. Makulilo 

240 

 

So Wolf did not bring forward this discussion. The credibility of Ipsos was 
seriously questioned to the extent that their staff were running away from 
the press and researchers. 
 
Factual Omissions: Wolf’s self-defeating claims 
I noted in my work that Ipsos failed to include Zanzibar in its poll during the 
2010 general elections in Tanzania. Wolf maintains that this is incorrect. He 
states “According to Synovate’s Country Manager at the time: What we 
refused to do was to divulge the findings for Zanzibar and Pemba. This is 
because of the stance of the Zanzibar government on [the] publishing of 
polls” (Wolf, 2014: 209). I have to state emphatically that Wolf is a liar. 
Zanzibar allows researchers provided that they abide by the rules and 
regulations of conducting research. In fact the Zanzibar government requires 
that once one is done with his or her research then a copy of the report must 
be submitted there in order to inform policy making and improvement of the 
people of Zanzibar. Even REDET which Wolf cites in his work did publish its 
findings prior to 2010 general elections. In any case, while it is possible not to 
disclose some findings for some reasons, that must be stated. This was not 
done by Synovate.  
 
Without doubt, Synovate conducted its survey between 5 and 16 September 
2010. In its questionnaire as well as its report prepared for the press on 10 
October 2010, the company stated “the study covered 21 regions of Tanzania 
mainland, 63 districts and several wards.”10 The company sampled 2000 
Tanzanians aged 18 years old and above based on the 2002 population 
Census. Zanzibar was not mentioned here. Moreover, I visited Synovate 
office on 26 June 2011 to interview its staff. Mr. Ernest Sifuel, one of Ipsos 
officials took me to Mr. Aggrey Oriwo who was then the Country Manager 
for Synovate in Tanzania.11 But he resisted welcoming me. Mr. Sifuel advised 
me to send him my questionnaire and that he would come back to me. 
Despite several visits to its office and communication via e-mail12 and 
telephone, Synovate declined to cooperate. I should however knowledge  
that  Mr. Sifuel gave me a report on Media Monitoring for the 2010 elections 
and a press release (dated 20.9.2010) which Ipsos issued to media to defend 
its credibility following accusation from Chama Cha Demokrasia na 
Maendeleo (CHADEMA) that the pollster is pro-CCM. So, I advise Wolf to 
read the Ipsos’ report, Zanzibar regulations on conducting research and 
combine it with his interview with the former manager in Tanzania. This will 
assist him understand the reality of the matter. 
 



A Reply to Thomas Wolf 

241 

 

Related to the above, Wolf maintains that I trashed the polls conducted by 
Research and Education for Democracy in Tanzania (REDET) when he puts 
“he then surprisingly states that the ruling party was confidentially ‘fed’ the 
results of two polls conducted in Zanzibar…enabling it to ‘strategize its 
campaigns at the expense of the opposition” (Wolf, 2014: 212-3). Wolf has 
deliberately done misrepresentation. For avoidance of doubt let me quote 
what I wrote: 
 

In Zanzibar, the Research and Education for Democracy in Tanzania 
(REDET) conducted two polls in relation to the 2010 elections but 
failed to publish its findings. Surprisingly, there were no reasons 
advanced to that effect. It was considered that the ruling party was fed 
by the findings of such polls and could therefore strategize its 
campaigns at the expense of the opposition. This allegation to some 
extent discredited the pollster (Makulilo, 2012). 

 
The point I made was straightforward that REDET did not publish findings 
of its two polls in Zanzibar without giving any reasons. This is not acceptable 
in research. The failure to publish such polls raised doubts in a sense that the 
ruling party would have benefited out of these polls against the opposition. I 
put it plainly that this was a mere “allegation” which to some extent 
discredited the pollster. For instance, Prof. Peter Maina of the School of Law, 
University of Dar es Salaam contended that the polls were questionable and 
unrealistic (This Day, 12.10.2010). Similarly, opposition parties dismissed the 
polls claiming that they were strategically designed to favour CCM. The 
former Civic United Front (CUF) Deputy Secretary-General, Mr. Joram 
Bashange described REDET polls as “a sham” (The Citizen, 9.10.2010) while 
the former Tanzania Labour Party (TLP) Deputy Secretary-General, Mr. 
Hamad Tao was so detailed by positing that his party did not agree with the 
way the institution conducted its surveys, and described its report as 
“debatable.” He further alleged that while it could be true that Mr. Kikwete 
was at the forefront of the polls, the margin of his lead in REDET’s report 
was “outrageous.” Mr. Tao contended, “my worry is that this misleading 
survey can change voters’ perception; people might start thinking that 
opposition parties are too weak to win any seat, and thus decide to vote for 
CCM” (The Citizen, 9.10.2010). 
  
Wolf raises the question that if “polls have a truth benchmark that is, election 
results obtained from a free and fair election” why didn’t I study the freeness 
and fairness of elections in Kenya? More so, Wolf notes that I once stated 



A. B. Makulilo 

242 

 

“what is challenging is the fact that while polls are fundamentally based on 
probability sampling the [Tanzanian] electoral field is systematically skewed 
to favour the ruling party” (Makulilo, 2012:53). Notwithstanding, the focus of 
the “poll-pollution” was simply to interrogate sampling, question design and 
reporting by pollsters. Hence, the issue of studying whether or not elections 
in Kenya were free and fair was beyond the ambit of my article. Wolf should 
therefore not impose new goals to my article and proceed to lament that I did 
not address them.  
 
I also do not understand Wolf’s claim that I have no evidence to substantiate 
the statement that “poll findings are in themselves significant to influence the 
actual voting as well as voter turnout” i.e. (the bandwagon effect). I have to 
admit that I extracted this position from the literature (Riuta, 2007; 
Yeshanew, 2004; Marsh, 1985) as shown in my “Poll-pollution” (see 
Makulilo, 2013: 3). Therefore polls are not mere political gimmicks since they 
influence the timing, strategy, course of election campaigns and the results 
(Snock and Loosveldt, 2010; Althaus, 1996; Crewe, 1992). So, what kind of 
authorities or evidence should I produce to support the above position? Does 
Wolf want me to cite unreliable Ipsos’ polls to argue my case? Let me 
reproduce what Ipsos said with regard to the “bandwagon effect”. In its 15 
March 2013 analysis report titled “4 March IEBC election results vis a vis 
IPSOS Synovate February SPEC poll”, the company concluded:  
 

A modest bandwagon effect also appeared to have been at work. 
Whereas the six “minor” candidates received about 8% of the “votes” 
in IPSOS Synovate’s February poll, the IEBC’s results gave them only 
5.64% - a “loss” of nearly 2.5%...Based on regional analysis, it can be 
assumed that more than half of these “lost” votes were switched to 
Kenyatta (p. 2). 

 
From the above paragraph it is clear that Ipsos concluded that “bandwagon 
effect” worked positively for Kenyatta given the fact that he won a slim 
victory. Can Wolf legitimately refute the above paragraph from Ipsos’ report 
of which he himself was its author? 
 
Wolf states that the exit polls conducted during both the 2007 and 2013 
elections, the results of each largely confirm Steadman’s/ Ipsos’ final voter 
intention polls. Specifically for the 2013 elections, Wolf quotes (Ferree at. al, 
2014:15) that “overall, we estimate that Odinga took around 45.3% of the vote 
and Kenyatta 45.6%, a statistical tie” (see Wolf, 2014: 210). In the first place let 



A Reply to Thomas Wolf 

243 

 

me maintain that the above quoted statement as well as the cited figures and 
its citation are “cooked.”  They do not appear at all in Ferree at al’s work. 
Wolf must have fabricated them to suit his ill intention. This is indeed an act 
of academic dishonest. To be sure, Ferree et. al, (2014: 164) were responding 
to the question: “Do the exit poll results confirm the IEBC counts?” One of 
their observations was that: 
 

First, the two leading candidates, Odinga and Kenyatta, are statistically 
tied in the exit poll, with Odinga garnering 40.9% of the vote to 
Kenyatta’s 40.6%. These results are consistent with the final Ipsos pre-
election tracking poll implemented ten days before the election, which 
also showed a statistical tie with Kenyatta’s at 44.8% and Odinga’s at 
44.4% (p. 164). 

 
As can be observed, the only similarity between the exit poll and Ipsos is 
found on the phrase “statistical tie”. However, the figures are different by 
almost 5% and that in the exit poll at least Odinga was slightly ahead of 
Kenyatta. But they went a bit far to ask another question: “What explains the 
difference between the exit and Ipsos polls from the IEBC count?” (Ferree at 
al, 2014: 165). Here is where Wolf did not want to disclose. Let me revisit 
their explanations. According to the Ipsos’ post March 2013 election 
analysis13 titled “4 March IEBC election results vis a vis IPSO Synovate 
February SPEC poll: Voter turnout Explains (nearly all) the Difference” there 
are three factors which explain this difference namely (a) higher voter 
turnout (88%) in Jubilee strongholds gave Uhuru Kenyatta a clear advantage 
over his main rival, Raila Odinga where voter turnout stood at 84% (b)  a 
modest bandwagon effect also appeared to have been in favour of Kenyatta 
and (c) voter registration was higher in Jubilee strongholds than in the CORD 
strongholds by 247,811. To the contrary, the exit poll found that all these 
factors do not explain the difference between the exit and Ipsos polls from 
the IEBC results. To be certain, Ferree at. al, (2014: 165) posit that:  
 

Could last minute swings in the share of votes for the third through 
sixth place finishers to Kenyatta have pushed him over the 50% 
threshold? It is extremely unlikely: the sum of all the presidential 
candidates besides Odinga who lost votes moving from the Ipsos poll 
to the IEBC tally only produces 2.8%. This implies that about half of the 
5.27 percentage point increase Kenyatta received when moving from 
the Ipsos poll to the IEBC count would have had to have come from 
Odinga supporters – the most unlikely group to switch their votes. 



A. B. Makulilo 

244 

 

Moreover, because the exit poll interviews people directly after they 
voted, it should capture all last minute swings in support. In sum, 
registration, turnout, and shifts in candidate preference do not seem to 
explain the difference between the exit poll and the IEBC results. 

 
The cited paragraph speaks it all that registration, turnout, and the 
bandwagon effect are unable to explain the difference between the exit and 
Ipsos polls from the IEBC results. This observation negates the Ipsos’ 
explanations. Further, “exit poll data also reveal irregularities in the electoral 
process, including some evidence of inflated vote totals benefitting the 
Jubilee coalition and illegal administrative activities. The data, while not 
definitive, are highly suggestive of a deeply flawed electoral process and 
challenge claims that Kenyatta won a majority in the first round” (Ferree et 
al, 2014: 153). So, can Wolf still conclude that the exit poll confirmed or rather 
validated the Ipsos’ poll? This is strange.  
 
Wolf complains that I omitted some text from Cheeseman and hence causing 
distortion. For clarity let me restate what I wrote. In Kenya, opinion polls 
came in a full swing after the introduction of multiparty system in 1991. The 
most leading pollsters in Kenya include the Ipso Synovate, Infotrak, and 
Strategic Africa. These have involved themselves in projecting the outcome 
of every election. It has to be noted that their projections have always met 
with protests from political parties, academics and the general public. For 
example, with reference to the 2007 elections, Cheeseman (2008: 168-9) 
notes:- 
 

These polls, conducted by companies including the Steadman Group, 
Infotrak Harris, Consumer Insight, and Strategic Research, were 
painstakingly pored over by voter and aspiring politicians alike. The 
opinion polls themselves became the subject of great controversy and 
disagreement14...These misleading polls contributed to the 
disappointment and outrage at the declaration of a Kibaki victory in 
pro-Odinga areas.15 

 
What Wolf is trying to imply here is that the omitted text was in favour of 
Steadman (now Ipsos) against the other two poll firms. In order to 
understand his concern it is imperative that I take in the omitted text i.e. 
“Significantly, while polls conducted by Steadman and Consumer Insight 
matched many observers’ assessment that the election was too close to call, 



A Reply to Thomas Wolf 

245 

 

polls by Strategic Research and Infotrak Harris using smaller and more 
tightly clustered samples consistently gave Odinga a sizeable majority.”16  
 
I have to admit that I misquoted Cheeseman since that text did not wholly 
belong to him. The omitted text was cited by Cheeseman from the Sunday 
Nation as shown in end note No. 13 (Cheeseman, 2008: 181).  From the quoted 
paragraph, there is no doubt that Cheeseman believed that opinion polls in 
connection to the 2007 elections in Kenya were “the subject of great 
controversy and disagreement.” This is despite the fact that Cheeseman 
“inserted” a statement from the Sunday Nation, that “Significantly...polls 
conducted by Steadman and Consumer Insight matched many observers’ 
assessment that the election was too close to call.” Cheeseman did not specify 
who these “observers” were and possibly how did they come to that 
conclusion. Wolf seems to be so fascinated by this statement which is the 
essence of “are you the white man from Steadman? Your work is very good!” He 
thinks that this endorsement from a newspaper (note that somewhere he 
criticised my article for citing newspapers as he considered them coming 
from self-serving politicians) would have boosted his business in the Ipsos. 
Wolf is of the view that the negative appraisal of the “Strategic Research and 
Infotrak Harris” would reduce competition on his part as his motive is 
always profit maximization. To the contrary, it was observed in the very 
same election that Steadman (now Ipsos) underperformed just like other 
pollsters. In their book chapter titled “History, Politics and Science of Opinion 
Polls in Kenya” Kiage and Owino (2010: 263) noted: “Other weaknesses 
observed was when Steadman unilaterally changed its polling methodology 
in an attempt to suit certain political groups. This happened midstream in 
the run up to the 2007 general elections when they argued that one method 
was favouring a certain political party, hence had to change its sampling 
strategy.” How can Wolf react to this observation by these two scholars?  I 
was surprised to see Wolf’s attempt to use Cheeseman to protect his 
ignorance and errors when he stated that Cheeseman always uses Ispos’ 
polls when writing in the Star. Rather than relying on Wolf, I hope 
Cheeseman may wish and he is kindly invited to comment on the quality of 
Ipsos’ polls. 
 
Wolf’s misrepresentation of Self: What a mess! 
Wolf quotes my article selectively and poses an irrelevant question: that “the 
author twice suggests that Ipsos’ voter intention results ‘might’ have been 
falsified ‘in favour of ‘one candidate especially in relation to the question 
posed on several surveys as to whether any respondents had recently 



A. B. Makulilo 

246 

 

changed their voting intentions (p. 16) but fails to indicate which that 
candidate was, or how the company could have gained by so doing” (Wolf, 
2014: 213). He goes further to ask: “if there was any truth to this, how would 
(all) ‘politicians, academics and the general public’ discredited the polls as 
partisan?” I fail to understand how Wolf, despite being “close to God” could 
not understand my point; or is it because he is a “former academic?” Let me 
restate what I wrote: 
 

Poll 1 namely “Political Barometer Survey: Post-Presidential Debate Poll” 
revealed that the overall candidate who performed the best was Uhuru 
Kenyatta with 37%. This was followed by Raila Odinga with 23%, Peter 
Keneth 15% and Martha Karua 8%. The rest of the candidates 
performed below 4%. Surprisingly, Synovate undertook another poll 
on the same presidential debate as Poll 4 namely “Presidential Debate 
Opinion Poll aired on 11th February 2013”. The poll was released just one 
day before the second presidential debate on 25 February 2013. I 
suggest that the timing of this poll was by design in favour of one 
candidate. In order to argue this case I examine one question which 
was asked by Synovate in poll 1, poll 3 as well as the 21 January 2013 
poll (Makulilo, 2013: 15-6).  

 
This question was about the change of voters’ preferences over time. In the 
January poll Synovate asked “Over the last 2 months, have you changed 
your choice of presidential candidate?” The pollster observed that 92% 
respondents said “No” while the remaining 8% respondents said “Yes”. This 
could mean that voting patterns in Kenya are relatively stable.  
 
In contrast, in Poll 1 (that of 13 February 2013) Synovate asked “Did the 
debate on Monday evening change your mind on whom you will vote for as 
president?” The pollster noted a significant change. To be sure it found that 
only Uhuru Kenyatta made a remarkable increase from 36.9% before 
changing mind to 39.8% after changing mind. Raila Odinga dropped from 
35.3% before changing mind to 33.1% after changing mind. This means that 
the previous gap between these two candidates increased from 1.6% to 6.7%. 
Surprisingly, poll 3 (that of 22 February 2013) asked the same question as that 
of the 21 January 2013 poll “Over the last 2 months, have you changed your 
choice of presidential candidate?” The pollster noted a very slight change 
hence confirming the claim that Kenyans are founded upon strong social 
cleavages that are relatively resistant to abrupt changes. The same 
observation was made by Ferree, at al (2014). To be sure, 93% respondents 



A Reply to Thomas Wolf 

247 

 

replied “No” and 7% held an affirmative answer. In a total of more than four 
months, there was only 1 respondent who “changed his or her mind with 
respect to the presidential candidate.” Now, if Poll 1 was taken in between 
the 21 January and the 22 February 2013 polls, how could it be possible to 
warrant a significant change while it was an inclusive of the January and 
February polls? It can therefore be submitted that the “24 February 2013 poll” 
(Poll 4) was undertaken as a continuation of manufacturing data in favour of 
one candidate against another. The above discussion shows clearly that the 
Ipsos’ poll was in favour of Kenyatta. Moreover, I have never stated in my 
article that “all politicians, academics and the general public have discredited 
the polls as partisan.” That is why I only cited some specific protests against 
polls in Kenya and stated “The above quotations are just few examples 
among the protests against polls in Kenya” (Makulilo, 2013: 6). For that 
matter, an addition of “all” by Wolf was rather motivated to deceive readers 
in order to serve his face and win their sympathy.  
 
Another issue which I raised was about the question wordings. The design of 
questions by the Synovate was highly problematic to the extent that it asked 
and reported what it did not measure. For a detailed analysis of this point 
(see Makulilo, 2013: 17-8). However, to keep the readers understand the 
problems of Ipsos’ question design; I reproduce a table which covers one 
question. This question was about preferences of presidential candidates 
and/or running mates. Table 3 below presents four different types of 
questions but purporting to ask and measure the same thing.  
 
Table 3: Ipsos Synovate Survey: Question Design Variations 

Poll Release 
Date 

Question Wording 

22 Feb. 2013 Apart from President Kibaki, if presidential 
elections were held now, whom would you vote 
for if that person was a candidate? 

18 Feb. 2013 Which of the following pair of candidates for 
president and deputy president/ running-mate are 
you going to vote for in the next general election? 

13 Feb. 2013 Who are you going to vote for as the fourth 
president of Kenya? 

25 Jan. 2013 Apart from President Kibaki, if presidential 
elections were held now, whom would you vote 
for if that person was a candidate? 

21 Jan. 2013 Apart from President Kibaki, whom would you 



A. B. Makulilo 

248 

 

vote for as president of Kenya at the next general 
elections? 

14 Dec. 2012 Apart from President Kibaki, if presidential 
elections were held now, whom would you vote 
for if that person was a candidate? 

20 Nov. 2012 Apart from President Kibaki, if presidential 
elections were held now, whom would you vote 
for if that person was a candidate? 

Source: Extracted from Ipsos Synovate Polls 2012 and 2013. 
 
Although there is no specific rule on how to design questions, it is 
mandatory that questions are first and foremost impartial. Scholars agree 
that they should not be too general or insufficiently specific; use the simplest 
language in line with the intended respondents; avoid prejudicial language; 
avoid ambiguity; eliminate vague words; avoid leading questions; ensure 
that respondents have the minimum knowledge to answer questions; do not 
presume that respondents follow the patterns of behaviour you wish to 
know about; avoid hypothetical questions; avoid personal questions; and do 
not assume respondents are liars (May, 2006; Zaller and Feldman, 1992; 
Achen, 1975; Young, 1992 ). Questions can be designed in such a way that 
they seek objective information or simply opinion (Makulilo, 2013: 9). The 
questions given in table 3 depart significantly from the above standards.17 

 
I also asked whether Ipsos dealt with any question with regard to voter 
turnout. Wolf argues that it did in its questionnaires. However this is 
doubtful given the fact that the Publication of Electoral Opinion Polls Act No. 
39 of 2012 in Kenya requires questions to be published. I have to confirm that 
Ipsos’ reports do not contain this question. More so, Synovate admitted this 
fact in its 25 January 2013 poll stating that “Together with such other 
unknown factors as turn-out rates in various parts of the country on Election 
Day, there is no solid basis for predicting the actual outcome as of now.” The 
same statement was repeated in Ipsos’ post March 2013 election analysis18 
titled “4 March IEBC election results vis a vis Ipsos Synovate February SPEC 
poll: Voter turnout Explains (nearly all) the Difference (p.1).” So, how can 
Wolf claim that this question was found in their questionnaires? It is illogical 
to refrain from reporting a factor which Ipsos thought it explained “nearly all 
the difference” between the IEBC election results and Ipsos’ SPEC poll. How 
then could Synovate project its polls “accurately” in the absence of voter 
turnout rates in its polls? In the last general elections of 2010 in Tanzania, 



A Reply to Thomas Wolf 

249 

 

Synovate projected the voter turnout rate of 83% contrary to the actual voter 
turnout of about 42%.  
 
Yet, on another account, Wolf dismissed the terms “predicting” and 
“projecting” electoral results which are well established in the literature of 
opinion poll and public opinion (e.g. see May, 2006; Achen, 1975; Hillygus, 
2011; Jackman, 2005). He argues that such terms connote “fortune-telling” 
which is a “non-scientific guess-work” (Wolf, 2014: 214). To the contrary 
Ipsos uses the same formulation “Together with such other unknown factors 
as turn-out rates in various parts of the country on Election Day, there is no 
solid basis for predicting the actual outcome as of now.”19 For avoidance of 
doubt Wolf cited the same quotation but rather emphatically “indeed, as we 
stated in our Press Release that accompanied the 25 January media briefing, 
‘together with such other unknown factors as turn-out rates in various parts 
of the country on Election Day, there is no solid basis for predicting the 
actual outcome as of now’” (Wolf, 2014: 214). By including the phrase 
“predicting the actual outcome” in Ipsos’ polls, Wolf confirms beyond doubt 
that Ipsos is a “fortune-teller” which is an embodiment of “non-scientific 
guess-work.” Wolf insisted that a distinction should be made between “social 
science” and “fortune-telling.” 
 
In its 15 March 2013 Post-Election Analysis, Synovate made reference to its 
“final poll released on 22 February 2013” and claimed to have projected close 
to the electoral outcome. It projected the victory of 44.82% for Uhuru 
Kenyatta while the actual IEBC results were 50.07%. This is a variance of 
5.25% (higher than the margin of error set at +/-1.27 at 95% confidence level). 
For Raila Odinga it projected 44.36% against 43.31% of actual votes by the 
IEBC results, making a variance of -1.05% (within the margin of error set at 
+/-1.27 at 95% confidence level). For other presidential candidates, it 
projected within the margin of error in comparison to the IEBC results. 
Synovate further claimed to have projected close to the electoral outcome 
with a high level of precision at the county level i.e. 91% correct with regards 
to Kenyatta’s counties and 88% correct with regards to Odinga’s counties.20 
Notwithstanding, going by the 22 February poll, Synovate claimed that even 
though the projection of Uhuru Kenyatta was higher than the margin of 
error, it was correct to indicate that Uhuru would be ahead of Odinga. This 
was despite the fact that the 22 February poll insisted that no one would win 
the required votes in the first round. Hence, it emphasised on the run-off 
elections in which Raila Odinga would have 29% and Uhuru Kenyatta 12% 
among those who did not support either Odinga or Uhuru in the first round. 



A. B. Makulilo 

250 

 

This would mean by logic that in the run-off elections, Raila Odinga would 
have become the leading candidate in the Synovate poll. That means Raila 
was popular among those who were still undecided. Surprisingly, in its 15 
March 2013 Post-Election Analysis, Synovate did not discuss about the issue 
of “run-off elections” and insisted that it was correct to project Uhuru as the 
likely winner.  
 
I also raised the question on cross-tabulating responses according to 
demographic characteristics. I said that this was missing in most of 
Synovate’s polls making it difficult to understand which age groups 
supported which party or candidates more than others. It was also not 
possible to ascertain which group according to gender supported which 
policy, candidate or party (Makulilo, 2013: 21). I further stated very 
specifically that the IPSOS’s poll which was conducted between 15 and 19 
February 2013 and released on 24 February 2013 was seriously flawed since it 
lacked the demographic profile of the sampled population raising doubt if it 
was really conducted or simply fabricated in the pollster’s office (Makulilo, 
2013: 16). To my surprise Wolf (2014: 17) has raised a funny issue on the 
failure to release data in relation to ethnicity i.e. it may be because of a policy 
of a firm. While this may be true to some firms, in Kenya almost all firms do 
indicate the degree of ethnicity and political support including the IPSOS as I 
have already discussed in this article. Wolf himself cannot explain the 
Kenyan politics without touching the ethnic issue (see Wolf, 2009; 2013). So 
which policy issue is he referring? More so, Wolf admits that IPSOS does sell 
such data with ethnic breakdown. One wonders, what is the motive behind 
this practice? To be sure he states: 
 

Yet if the author had asked (if he does not know already) he would 
have been told that such detailed findings (in terms of religion, 
employment status, education level, and gender, etc., as well as ethnic 
identity) are available for purchase by anyone, because all the relevant 
data are collected and available – at a cost.  If he (or his academic 
institution) lacked the required funds, he may deserve some sympathy, 
and one hopes that in future if he wishes to interrogate such survey 
results he will be able to source the necessary funding (Wolf, 2014: 17).   

 
The question I raised was quite simple, that while some of the IPSOS’ polls 
had demographic profiles, others did not. In Kenya, the Publication of 
Electoral Opinion Polls Act No. 39 of 2012 requires among other things that a 
pollster or any person that publishes the results of an electoral opinion poll 



A Reply to Thomas Wolf 

251 

 

during election period and any other person who transmits those results to 
the public within twenty four hours after they are first transmitted to the 
public must provide information related to the population from which the 
sample of respondents was drawn; and the educational levels of the 
participants. So, my point was that by avoiding publishing demographic 
profiles it was not only difficult to understand IPSOS’ polls but also the 
company violated the law. Surprisingly, Wolf due to the fact that he is 
money oriented, he plays down this important point and raises funny 
argument that I was supposed to purchase such information; and that I did 
not do it because I (or my academic institution) did not have funds. 
Unfortunately, he has not provided a proof of a bank statement to qualify his 
claim. By the way, who can purchase defective products? 
 
“Crossing the floor”: Is IPSOS a Master of All, One or None? 
In order to understand the above subject matter, it is imperative to resolve 
this question: What is Ispos? The paragraph below provides detailed 
description:- 
 

Ipsos is an innovative, entrepreneurial, client-focused organization, 
providing research services to clients on a global basis…Ipsos is 
proud to be the only global market research company that is still 
controlled and operated by market researchers…We aim to remain 
the natural home for intellectually curious and passionate 
researchers…We explore market potential and market trends. We test 
products and advertising. We help our clients build long term 
relationships with customers. We study audiences and their 
perceptions of various media. We measure public opinion trends 
around the globe.21 

 
The next question is that: is market research the same as political research? 
Wolf acknowledges the fact that market research and political/election 
surveys are two distinct fields. Certainly, he contends “One critical and 
glaring conclusion that must be drawn from this article is that the author 
lacks the most basic appreciation of the motivation of survey firms – at least 
those (such as IPSOS) whose main business is private sector market research 
– which enter the field of political/election surveys, including those that 
capture voter-intentions. This is to prove their worth by doing scientific, 
credible work, and thereby (hopefully) gaining more business from clients of 
whatever sort” (Wolf, 2014: 218). First of all, I entirely agree with his 
observation that market research and political surveys are different. The two 



A. B. Makulilo 

252 

 

are founded on different philosophical outlook. To be sure, political research 
revolves around the issue of “power.” In their book, Research Methods in 
Politics, Peter Burnham, et. al. (2008:1) state that “politics is about power. 
Studying the distribution and exercise of power is, however, far from 
straightforward.” In contrast, market research is rooted on business in which 
the laws of demand and supply as well as profit maximization are its grand 
principles. For that case, research methods and the execution of research in 
the two fields are quite different.  
 
Yet, on the second account, I am wondering when Wolf claims that Ipsos has 
crossed and expanded its boundaries to include political research. By so 
doing Ipsos gains more clients and hence profit. To my surprise, Wolf does 
not discuss the issue of expertise. Who knows, next time Ipsos might expand 
to other fields such as economics, history, fine and performing arts so long as 
business potentials exist. This is too dangerous. As I argued elsewhere (see 
Makulilo, 2011; 2012) political science is not a field of every opinion. In that 
line, political research is not conducted just as marketers do in order to 
attract more “clients”. It is against that backdrop I argued in the “poll-
pollution” that lack of or insufficient competence of expertise in political 
science was one among the causes which made Ipsos underperform in its 
2013 opinion polls. Moreover, Wolf argues that any employee who is caught 
attempting to “rig” polls in Ipsos or other polling companies is immediately 
terminated his or her employment. He insists that rigging is almost 
impossible by pollsters. Going by my reply, and the kind of falsehood 
exposed, which taken together amount to “rigging” I am waiting to see if 
Wolf will be the first to be terminated from his employment. 
 
Compensating Researchers: “More Holes than Cheese”! 
How much researchers are paid in a scientific project has a bearing on both 
the quality of researchers a company can have in terms of competent skills 
and the research output itself. Ipsos being a market research run for profit 
maximization knows this fact very well. Surprisingly, researchers complain 
to have been seriously underpaid by the Ipsos. I had the opportunity to 
interview three research assistants  between 8 June and 10 August 2014 in 
Dar es Salaam who worked in the project titled “Tanzania Media Survey – 
TAMPS 2012” Survey No. 170214. They said that during training before 
fieldwork they were paid 2,000 Tanzanian Shillings (Tsh/=), equivalent to 1 
Euro. There were no any refreshments during the training. That means every 
trainee had to carry his or her own money to “subsidize” the company. The 
situation became worse during the fieldwork whereby researchers who were 



A Reply to Thomas Wolf 

253 

 

posted to Dar es Salaam were paid 3,000 Tsh/= (equivalent to 1.5 Euro) for 
transport for one day and a fee of 10,000 Tsh/= (equivalent to 5 Euros). 
While the money for transport was available before fieldwork, fee was 
supposed to be collected after the entire work was completed. Interestingly, 
they complained that it took up to 9 months to get paid the fees. Those who 
were posted upcontry received 27,000 Tsh/= (equivalent to 13 Euros) to 
cover for meals, accommodation and transport which is very far below from 
the Tanzania’s government rates ranging between 65,000Tsh/= and 
80,000Tsh/= (i.e. between 30 and 40 Euros) for meals and accommodation 
only. They then received 10,000 Tsh/= as fee per day. When asked how they 
managed collecting data with that budget, they simply said it was their 
secret. But one disclosed that they usually filled in the questionnaires in 
hotels or under trees. I further asked, “Didn’t it affect the quality of 
research?” They said that they did not care since the little they were paid was 
equivalent to what they were exactly doing. Moreover, I had the opportunity 
to see the questionnaire for that particular research. It had 35 pages and 
about 80 questions. Each research assistant was supposed to fill 5 
questionnaires per day. Certainly, data collection has implications to quality 
of research output. This is despite claims by the Ipsos that it controls the 
quality of its research. I suggest that future research undertakings would 
take this as an area of study since motivating researchers is critical to the 
quality of output.  
 
Conclusion 
The study of opinion poll is not a field for everyone. This is true as Wolf once 
held that “there will always be a clear distinction between science and 
fortune-telling.” In Kenya, the Publication of Electoral Opinion Polls Act No. 
39 of 2012 was one of the mechanisms to ensure opinion polls are scientific 
and credible. Unfortunately, after the 2013 elections, there has not been any 
scrutiny by the government of Kenya in order to ascertain the extent to 
which polls complied with the law. Similarly, in the past, scholars did not 
have keen interests to evaluate the poling industry. The only kind of 
evaluation was that mainly done on newspapers by politicians, academics, 
citizens, and practitioners, which was not systematic and comprehensive. 
This practice has made pollsters to think that their works are always 
scientific and hence the popular saying “your work is very good!” Thanks for 
the coming of the “poll-pollution” which interrogated pollsters from a 
scholarly point of view, thereby opening up for a debate. Being unhappy 
with the “poll-pollution” Wolf wrote a rebuttal as a reaction, something which 
is welcomed in academics. This is notwithstanding the fact that Wolf 



A. B. Makulilo 

254 

 

admitted himself that he is a “former academic.” What is very clear 
throughout Wolf’s rebuttal is that it is based on propaganda and deception. 
That means whenever Wolf tried to raise an issue; the same resulted into 
“multiple lies” hence validating the “poll-pollution.” Yet, to the positive side, 
his rebuttal further questions Wolf’s expertise on opinion polls. I hope that 
my exchanges with him will attract more scholars to research and engage the 
polling industry for the benefit of democracy in Kenya and beyond. While 
Wolf may still use my reply to improve his “science” on opinion polls for the 
benefit of Ipsos and his “stomach”, I cordially invite him to react to my reply. 
That being said, the debate is not closed. 
 
 
Notes 
 

1. Taken from Thomas P. Wolf (2009): “Poll poison’?: Politicians and 
polling in the 2007 Kenya election”, Journal of Contemporary African 
Studies, 27 (3): 279-304 p. 293. 

 
2. African Review Vol. 40, No. 2, 2013: 1-32. 

 
3. See Ipsos’ report, 20 November, 2012, p. 8. 

 
4. Kenya Facts and figures 2012: Kenya National Bureau of Statistics 

http://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/1860/9)%20
Kenya%20facts%20and%20figures%202012.pdf (accessed: September 
20, 2014). 

 
5. In its press release of 25 January 2013 “Presidential race too close to 

call-an inevitable runoff?” the Ipsos stated “This survey was 
conducted countrywide between 12th-20th January 2013 using a face 
to face methodology. The survey polled 5,895 registered voters living 
in 47 counties in both rural and urban areas. The sample was 
distributed across the various counties proportionate to the 
population of registered voters in the counties. 

 
6. Ipsos Synovate 25 January 2013, p. 37. 

 
7. http://www.afrobarometer.org/ (accessed: September 10, 2014). 

 

http://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/1860/9)%20Kenya%20facts%20and%20figures%202012.pdf
http://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/1860/9)%20Kenya%20facts%20and%20figures%202012.pdf
http://www.afrobarometer.org/


A Reply to Thomas Wolf 

255 

 

8. http://www.afrobarometer.org/survey-and-methods/sampling-
principles (accessed: September 5, 2014). 
 

9. See Aggrey Oriwo “Synovate Tanzania Press Release 20.9.2010” Dar 
es Salaam. 

 
10. Synovate Quarter III – 2010 Opinion Polls (Date: 10.10.2010). 

 
11. He is currently the Country Manager for Ipsos in Kenya. 

 
12. E-mail to Mr. Ernest Sifuel via ernest.sifuel@synovate.com on 26 June 

2011. He responded that the company is working on it and he would 
come back to me as soon as possible. 

 
13. 15 March 2013 analysis report. 

 
14. Cheeseman, 2008 p. 168. 

 
15. Cheeseman, 2008 p. 169. 

 
16. Sunday Nation ‘‘Raila in 10-point Lead’’ 15 December 2007. 

 
17. See Makulilo (2013:17-8) for a detailed discussion of each question 

given in table 3. 
 

18. Ipsos Synovate “Post-Election Analysis” 15 March 2013. 
 

19. Ipsos Synovate 25 January 2013 Poll, p. 39. 
 

20. Ipsos Synovate “Post-Election Analysis” 15 March 2013. 
 

21. http://www.ipsos.com/ (accessed: September 18, 2014). 
 
 

References 
 
Achen, C. H. 1975. “Mass Political Attitudes and the Survey Response”, 

American Political Science Review 69, 4: 1218-31. 
 

http://www.afrobarometer.org/survey-and-methods/sampling-principles
http://www.afrobarometer.org/survey-and-methods/sampling-principles
mailto:ernest.sifuel@synovate.com
http://www.ipsos.com/


A. B. Makulilo 

256 

 

Almond, G. A. 1966. “Political Theory and Political Science”, American 
Political Science Review, 60, 4:877-8. 

 
Almond, G. A. and Powell, G. B. 1966. Comparative Politics: A Development 

Approach. Boston. 
 
Althaus, S. 1996. “Internet Resources for American Politics and Public 

Opinion,” Votes Opinion 2, 2: 14‐8. 
 
Applebaum, B. 2010. Being White, Being Good: White Complicity, White Moral 

Responsibility, and Social Justice Pedagogy. United Kingdom: Lexington 
Books. 

 
Biemer, P. P. 2010. “Total Survey Error Design, Implementation, and 

Evaluation”, Public Opinion Quarterly 74, 5: 817-48. 
 
Black, J. and Lynda, E. 2004. “Women Candidates and Voter Bias: Do Women 

Politicians Need to Be Better?,” Electoral Studies 22: 81-100. 
 
Burnham, P., Lutz, K.G., Grant, W., and Henry, Z. L. 2008. Research Methods 

in Politics, 2nd Edition. New York: Palgrave Macmillan.   
 
Cheeseman, N. 2008. “The Kenyan Elections of 2007: An Introduction”, 

Journal of Eastern African Studies 2, 2: 166-84. 
 
Crespi, I. 1988. Pre-Election Polling: Sources of Accuracy and Error. New York: 

Russell Sage Foundation. 
 
Crewe, I. 1992. “A Nation of Liars? Opinion Polls and the 1992 Election”, 

Parliamentary Affairs 45, 4: 466-74. 
 
Dahl, R. A. 1970. “What is Politics?” In Politics Canada, ed. Paul Fox. Toronto: 

McGraw-Hill. 
 
Dolan, K. 2004. Voting for Women: How the Public Evaluates Women Candidates. 

Boulder : Westview Press. 
 
Duverger, M. 1964. The Ideal of Politics. London: Methuen. 
 



A Reply to Thomas Wolf 

257 

 

Easton, D. 1969. “The New Revolution in Political Science”, American Political 
Science Review, 63, 4: 1051-61.  

 
Fanon, F. 1986. Black Skin, White Masks. London: Pluto Press. 
 
Ferree, K. E., Clark C. G. and Long, J. D. 2014. “Voting behavior and electoral 

irregularities in Kenya's 2013 Election”, Journal of Eastern African 
Studies, 8, 1: 153-72. 

 
Heywood, A. 2000. Key Concepts in Politics. New York: Palgrave. 
 
Hillygus, D. S. 2011. “The Evolution of Election Polling in the United States,” 

Public Opinion Quarterly 75, 5: 962–81. 
 
Jackman, S. 2005. ‘‘Pooling the Polls over an Election Campaign,’’ Australian 

Journal of Political Science 40, 4: 499–517. 
 
Kiage, O. And Owino, K. 2010. “History, Politics and Science of Opinion 

Polls in Kenya” In Karuti Kanyinga and Duncan Okello eds. Tensions 
and Reversals in Democratic Transitions: The Kenya 2007 General Elections. 
Nairobi: Society for International Development and University of 
Nairobi. 

 
Laswell, H. 1958. Politics: Who Gets What, When and How? New York: World 

Publishing. 
 
Makulilo, A. B. 2011. The Dark Side of Opinion Polls in Tanzania 1992-2010. 

Lambert Academic Publishing, Saarbrucken. 
 
Makulilo, A. B. 2012. “Where Have All Researchers Gone?” Use and Abuse of 

Polls for the 2010 Elections in Tanzania” in the International Journal of 
Peace and Development Studies 3, 3:33-56. 

 
Makulilo, A. B. 2013. “Poll-‘pollution’? The politics of numbers in the 2013 

elections in Kenya”, The African Review 40, 1: 1-32. 
 
Marsh, C. 1985. “Back on the Bandwagon: The Effect of Opinion Polls on 

Public Opinion”, British Journal of Political Science 15, 1: 51-74. 
 



A. B. Makulilo 

258 

 

May, T. 2006. Social Research: Issues, Methods and Process 3rd Edition. Open 
University Press: United Kingdom. 

 
Meena, R. 2003.  “The Politics of Quotas in Tanzania”; A paper presented at 

the International Institute for Democracy and Electoral Assistance 
(IDEA/Electoral Institute of Southern African Development 
Community (SADC) Parliamentary Forum Conference, 11–12 
November. 

 
Mgasa, G. 2011. How Do Citizens Vote?: The Experience of Multipartism in 

Tanzania (1992-2010), M.A Dissertation: University of Dar es Salaam. 
 
Moore, D. W. 2008.  The Opinion Makers: An Insider Exposes the Truth behind the 

Polls. Beacon Press. 
 
NEC (National Electoral Commission), 2011. The Report of the National 

Electoral Commission on the 2010 Presidential, Parliamentary and 
Councillors’ Elections. Dar es Salaam. 

 
Nnoli, O. 1986. Introduction to Politics. Nigeria: Longman. 
 
Przeworski, A. and Teune, H. 1970. The Logic of Comparative Social Inquiry. 

Wiley-Interscience. 
 
Republic of Kenya, 2009. The 2009 Kenya Population and Housing Census: 

Kenya National Bureau of Statistics. 
 
Riutta, S. 2007. Empowering the poor?: Civic Education and Local level 

participation in rural Tanzania and Zambia. PhD Dissertation: Georgia 
State University. 

 
Seltzer, R. A., Newman, J., and Melissa V. L. 1997. Sex as a Political Variable. 

Boulder, CO: Lynne Rienner. 
 
Sonck,  N.  and Loosveldt, G.  2010. “Impact of Poll Results on Personal 

Opinions and Perceptions of Collective Opinion”, International Journal 
of Public Opinion Research 22, 2: 230-55. 

 
SYNOVATE, 2010. Matokeo ya Kura ya Maoni 10-10-2010, Dar es Salaam, 

Tanzania. 



A Reply to Thomas Wolf 

259 

 

TCD (Tanzania Centre for Democracy), 2013. State of Local Democracy in 
Tanzania from a Gender Perspective. Dar es Salaam. 

 
TGNP (Tanzania Gender Networking Programme)/LHRC (Legal and 

Human Rights Centre), 2014. “A Consolidated Report on the Mapping 
and Verification of the Key Stakeholders” Dar es Salaam. 

 
Walker, D. A. 2006. “Predicting presidential election Results”, Applied 

Economics 38: 483–90. 
 
Wolf, T. P.  2009. “‘Poll poison’?: Politicians and polling in the 2007 Kenya 

Election”, Journal of Contemporary African Studies 27, 3: 279-304. 
 
Wolf, T. P. 2013. “International Justice vs. Public Opinion?: The ICC and 

Ethnic Polarisation in the 2013 Kenyan Election”, Journal of African 
Elections, 12 ,1: 143-77. 

 
Wolf, T. P. 2014. “Response to A. Makulilo’s article on IPSOS’ 2013 Voter 

Intention Survey Performance,” The African Review 41, 2: 200-21. 
 
Yeshanew, S. A. 2004. Towards Effective Human Rights Education in Africa, 

LL.M Dissertation: University of Ghana. 
 
Young, M. L. 1992. Dictionary of Polling: The Language of Contemporary Opinion 

Research. Westport, CT: Greenwood Press. 
 
Young, P. 1966.  Scientific Social Surveys and Research. Prentice-Hall, USA. 
 
Zaller, J. and Feldman, S. 1992. “A Simple Theory of the Survey Response: 

Answering Questions versus Revealing Preferences”, American Journal 
of Political Science 36, 3: 579-616. 

 


